El Dorado v mobilních hrách

El Dorado v mobilních hrách

Začalo to v roce 2016. Na mobilu jsme měl konečně zajímavá data a cestou za klientem v autobuse hrál Hearthstone, což je virtuální karetní hra od Blizzards. Měl jsem jí na PC a zajímalo mě jak se jim povedlo všechno dát na tak malou obrazovku. Hry na mobilech jsem bral jako zábavu, která někomu vydělává asi slušné peníze.

Předchozí pokusy o monetizaci webů o hrách

Jeden z prvních pokusů o vytvoření webu o hrách byl wowarmory.cz z roku 2009. Jednalo se o fan web ke hře Wordl of Warcraft. Jel jsem metodou magazínu, tedy když se do hry něco přidá tak o tom napíšu. Chvilku to fungovalo, návštěvnost nebyla špatná, ale bylo to velmi náročné. Kvalitní články trvalo napsat velice dlouho. Zahraniční konkurence však byla mému webu na míle vzdálená, zvláště německé weby byla úplně jiná liga. Co se týká monetizace, tak cílová skupina se AdSense moc nelíbila, velká část impresí ani neobsahovala reklamu.

Když se rozmohly hry na Facebook, zkusil jsem v roce v roce 2011 založit web cityville.cz. Cityville byla potenciálně zajímavá nová hra od tvůrců legendárního Farmville. Návštěvnost ani publikum nebylo špatné. Tento druh her však rychle umíral, takže bylo nutné dostat z uživatele co nejvíce dokud to šlo. Obsah přidávali jak na běžícím pásu a nutili hráče kupovat anebo tahat další kamarády. Monetizace byla o něco lepší. Většina ploch byla obsazena a lidi klikali, ale za moc to nestálo. Na AdSense inzerovalo hodně společností, které vydělávali právě na hrách na FB. Co se týká peněz, tak nic moc. Když nad tím přemýšlím zpětně udělal jsem jednu chybu. Hlavním zdrojem návštěvnosti neměl být Google ale FB. Měl jsem tam založit stránku a z té tahat lidi na web.

Další hra co mě chytla byl Hearthstone. V roce 2014 jsem si založil web hearthstoneblog.cz. Tam jsem však totálně propadl s obsahem. Nevěděl jsem jak to uchopit a bylo to znát. Pro tuhle hru forma blogu nefunguje. Návštěvnost byla slabá a monetizaci zachraňovaly personalizované reklamy. Bylo však znát, že se Google začíná chytat.

Pokémon GO přichází

O letních prázdninách 2016 jsem se z 9GAG dozvěděl o Pokémon GO. Jako fanda pokémonů a SCI-FI mě myšlenka rozšířené reality (augmented reality) spojená s pokémony naprosto nadchla. Probíhalo tehdy postupné vypouštění a v ČR ještě ani oficiálně hra nebyla k dispozici, ale nebyl problém si stáhnout APK z mirroru. Niantic který hru vyvíjel a provozoval bral celý projekt spíše jako promo k další sérii pokémonů. Takže neměl dostatek serverů ani hra nebyla pro tak masový zájem připravená. Prostě to několik týdnů padalo. Když zájem neopadal navýšili kapacity a přepsali aplikaci. Ke hře však nebyl žádný návod a to ani ke klíčových věcem. Vzhledem k tomu, že mě hra bavila, tak jsem si registroval doménu pokestop.cz a rozjel na ní regulérní fan stránky.

Zájem novinářů o Pokémon GO na podzim 2016 začal upadat, a tak se můj web postupně vyhoupl do předních pozic ve vyhledávačů, čímž vzrostla návštěvnost. Začal jsem si hrát s monetizací, ale výsledek víceméně odpovídal zkušenostem z předchozích projektů. Nějak jsem to neřešil a nechtěl reklamou moc „zaplácávat“ web.

Když šla návštěvnost do desítek tisíc za měsíc, tak mi to začalo vrtat hlavou. Zkusil jsem tam dát affil, optimalizovat plochy atd. Nefungovalo to. Výsledek byl fakt jak z dávných dob, kdy herní weby nic nevydělávaly a reklamu na nich nikdo nechtěl. Říkal jsem si že to není možné je rok 2017, personalizované reklamy přece musí umět najít peníze. Google o nás přece ví všechno :)

Pak přišly automatické reklamy. Herní web s dostatkem impresí byl skvělým kandidátem na testování. První pokusy z nasazení automatických reklam Google Ads však nebyly moc úspěšné. Počet zobrazení  reklam na stránce se zvýšil 3x až 4x ovšem výdělek narostl jen nepatrně. Dál jsem to neřešil. Jenomže jak se ukázalo on si to Google nějak dokázal optimalizovat a zvláště sezóně to začalo už být zajímavé. V každém případě čas vám to nezaplatí a už vůbec na tom nevyděláte. To už radši piště články pro Copywriting anebo PRyard.

Gods and Glory aneb víte co je P2W?

Tuším někdy v polovině roku 2017 mi kámoš ukázal mobilní hru Gods and Glory. Koncept je jednoduchý stavíte si město, vynalézáte, bojujete s dalšími hráči atd. Krom klasických herních surovin ještě přibyl čas. Buď můžete čekat než se něco postaví, vynalezete, narekrutuje atd. anebo to urychlíte. Ve hře můžete urychlení získávat plněním úkolů, z truhel apod. anebo si jej koupit za krystaly. No a krystaly se dají koupit za reální peníze. Takže kdo má peníze, tak může být nejsilnější a vzhledem k tomu, že faktor PvP (player vs player) je zde silně zastoupený až z toho někdy adrenalin teče ušima, tak silný chce být každý. Jednu dobu jsem tento model nazýval Pay to Bullying (Plaťe abyste šikanovali).

Fascinovalo mě jak ve hře fungoval obchodní model. Čím více jste chtěli koupit krystalů tím dražší byly. Naopak pro lidi co moc nekupovali, byly speciální balíčky, kterým nešlo moc odolávat. Všechny promo akce navíc byly spojené s herními událostmi, kde byly další slevy na herní věci. Způsob jakým uměli prodávat mě toho celkem dost naučil a popravdě funguje :)

Co ovšem bylo pro mě velkým překvapením, že se našlo celkem dost lidí, co do hry investovali velké peníze. U Čechů to byli i stovky tisíc Kč, jen proto aby mohli bezkonkurenčně decimovat ostatní. Co jsem se bavil s pár top hráči z Anglie, tak ti do hry nasypali desítky tisíc liber během pár měsíců a pak stovky každý měsíc. Sestavili tak silnou alianci, která drtila ostatní.

Na celém EU serveru mohli být desítky hráčů co do hry zainvestovali takto velké částky. Na Asijských serverech je to prý ještě víc.

Většina hráčů však nakupovala krystaly za cca 550 CZK měsíčně, vyjimečně někdo dal 1200 CZK.

Hra se samozřejmě dala hrát i bez takto velkých investic. Já si třeba počkal až mě hra bude považovat za „chudáka“, což trvalo kolem 6 týdnů a za minimální částku koupil celkem velké množství krystalů. Další jsem získával hraním na jistotu, tak aby byl poměr výnosy/náklady co možné nejlepší. Jednu dobu jsem takto nahromadil přes 1M krystalů, což pokud byste chtěli koupit naráz, tak zaplatíte kolem 12K CZK, samozřejmě po troškách by vás to vyšlo na cca 1500 CZK (cca 67 týdnů).

I přesto všechno jsem se s top hráči nemohl ani rovnat. Když nějaký přišel, tak projel celou naši aliancí a všichni mohli jen smutně koukat. Hráči co do hry neinvestovali byli zase snadný cíl pro ostatní.

V každém případě jsem si řekl, že všechny moje zkušenosti můžu předat dál ostatním, když si udělám blog s přidanou encyklopedií. Herní komunita však byla o velice malá, takže jsem ani nevěřil že to něco může vydělat. Na druhou stranu nebyla žádná konkurence.

Jenomže už od začátku jsem si všímal že se cílová skupina chová jinak. Web měl výrazně větší úspěšnost v Google Ads. RPM bylo 4 – 5x vyšší, některá období i 10x. Ze začátku jsem to připisoval jiné šabloně a lepším rozmístěním reklam. Opět jsem použil automatické reklamy, ale šablona byla určena speciálně pro mobily.

Nakonec se mi podařilo nasbírat dobrý vzorek dat a s výjimkou standardních reklam se CPC pohyboval stejně.

Vrtalo mi to hlavou. Cílová skupina jsou lidé, kteří jsou zvyklí platit online přes mobil. Pravidelně si něco kupují. Pár hráčů dokonce utratí i desítky tisíc. Google o nich má informace z Google play a určitě si je umí dohledat když prochází web. Nechtělo se mi věřit, že by je neuměl nějak nalákat a předhodit jim drahou reklamu.

Kdo ví možná za to může stagnace hry. V druhé roce 2018 bylo na hře znát, že se do ní moc neinvestuje. Žádný nový obsah jen drobné změny. Komunita byla celkem (dost) nevrlá. Číst si komentáře na FB stránce hry je dosti smutné. Tolik hate jsem neviděl ani v politice. Hodně velký hráčů přestalo hrát a přešlo jinam.

Hra začala být hodně nudná i pro mě a tak jsem už hrál jen PvP. Jednoho dne se mi podařilo narazit na nějaký herní limit a dostal jsem automatickou penalizaci, která znamenala prakticky konec hry. Podpora řekla že s tím nemůže nic udělat, a tak jsem to i s webem zabalil. Shodou okolností jsem už pár měsíců hrál jinou hru, která mě zaujala hlavně aktivním vývojem. Prostě člověk něco musí v autobuse klikat :)

V následující tabulce jsem si pro vás připravil data z Google Ads webů o Pokémon GO, což je hra kde nemusíte nic investovat a můžete hrát naplno, a Gods And Glory, kde se bez investování alespoň 129 CZK za kvartál neobejdete. Je tam posledních 8 měsíců.

 

1.1.2019 – 29.8.2019 pokestop.cz godsandglory.cz
CTR 0,07% 0,27%
RPM 1,75 Kč 6,91 Kč
CPC 2,40 Kč 2,54 Kč
Standardní reklamy 1,46% 1,76%
CTR 0,05% 0,08%
RPM 1,29 Kč 4,97 Kč
CPC 2,63 Kč 6,38 Kč
Automatické textové a obsahové reklamy 82,67% 70,65%
CTR 0,06% 0,32%
RPM 1,42 Kč 8,20 Kč
CPC 2,32 Kč 2,52 Kč
Automatické nativní reklamy in-article 13,87% 23,51%
CTR 0,13% 0,13%
RPM 3,46 Kč 3,52 Kč
CPC 2,64 Kč 2,63 Kč
Automatické nativní reklamy in-feed 0,99% 4,86%
CTR 0,01% 0,07%
RPM 0,43 Kč 0,42 Kč
CPC 3,83 Kč 0,63 Kč
Odpovídající obsah ve formě seznamu 1,47%
CTR 0,04%
RPM 0,48 Kč
CPC 1,15 Kč
Perzonalizovaná 53,75% 47,31%
CTR 0,10% 0,28%
RPM 2,07 Kč 6,99 Kč
CPC 2,17 Kč 2,45 Kč
Kontextové 40,29% 48,41%
CTR 0,05% 0,25%
RPM 1,38 Kč 6,51 Kč
CPC 2,87 Kč 2,64 Kč
V celé síti 5,13% 4,27%
CTR 0,05% 0,39%
RPM 1,60 Kč 10,32 Kč
CPC 3,37 Kč 2,61 Kč

Star Trek Fleet Command aneb standard je 99 USD/měsíc

Star Trek Fleet Command jsem našel díky online reklamě. Herní provedení je velmi hezké a prostředí Star Trek se mi líbí. Zkusil jsem si tedy založit herní účet a porovnat s Gods And Glory. Také se jedná o P2W hru, ovšem jak to je cílené na Američany, tak je to doslova superliga.

Tyto hry jsou rozvržené na delší časové období. Jak u Gods And Glory všechno trvá nějakou dobu a pokud chcete urychlovat musí buď vyhrávat herní událost, což znamená patřit mezi nejlepší, anebo si urychlení koupit. V Star Trek FC vás navíc brzdí ještě speciální suroviny, které sice můžete prakticky neomezeně těžit, ale rafinovat je lze v omezené míře jen 2x za den. Samozřejmě v herních balíčcích jsou. Ani velmi vysoká cena balíčků hráče neodradí, a tak už je spoustu hráčů na maximálních úrovních (39). Tedy na starších serverech. Na novějších, kde začnete hrát potkáte hráče kolem 30 úrovně.

Tvůrci hry dále vydělává prodejem speciálních lodí, které se jinak velmi těžko a zdlouhavě získávají, ale značně urychlí váš pokrok.

Samozřejmě základ u hraní těchto her je získat zkušenosti od hráčů, co to hrají dlouho. Pročítal jsem si tak fóra na Redditu a nestačil jsme se divit. Největší balíčky za 99/USD jsou probírány ve stylu: „Pro běžné hraní ti stačí koupit 1 – 2 balíčky, záleží jak je poskládají při událostech“, „Tento balíček je super koupím jich několik“, „Jsem prakticky free to play, kupuji jen 1 balíček za 99 USD měsíčně.“ Jako když tohle čtete tak se nestačíte divit.

A teď se na to podívejte jako online podnikatelé. Tahle cílovka musí mít neskutečné peníze a oni je za tu hru fakt dávají. Někde jsem zahlédl že STFC vydělal za měsíc 10M USD. Když jim nabídnete vhodný obsah, který si mohou číst musí existovat reklama co je zaujme. Nevím třeba nějaká trička s tématikou Star Trek anebo třeba makety lodí z filmů a seriálů, popřípadě ještě něco dalšího. Pokud oželí jeden balíček a přes affil si to přes vás koupí, tak se bavíme o desítkách dolarů provizí. Případně napsat ebook.

Mě to prostě zní jako El Dorado …


Jak bude reklama vypadat?
-
Kup si reklamu navždy pod tímto článkem jen za 100 Kč
Zobrazit formulář pro nákup

4 komentáře u „El Dorado v mobilních hrách“

  1. Star trek zní jako eldorado, ale jak sám víš z přechozích projektů je monetizace oříšek. Na papíře vše dobře vypadá, ale realita je jinde. Já osobně si myslím, že cesta je přes kvalitní obsah + wiki sekci + automatický obsah. Člověk musí nasbírat co nejvíce obsahu s co nejmenším množstvím práce. Protože sice uživatelé jsou schopni hodně utratit, ale jenom ve hře. Takže to musíš tahat na množství.

  2. Ahoj, tenhle článek je hodně zajímavý. A mám k němu co říct, hrál jsem totiž jak původní STC (ještě offline ,D) tak ještě desktopovou obdobu ST: Online toho co popisuješ.

    V ST: Online bylo přesně skrz roky vidět ten vývoj na pay to play. Z unikátních herních mechaniky jejich PvP což byla pefektní zábava se to postupně transformovalo do stavu kdy když si neměl naprosto festovně mega vytuněnou loď (měsíce grindění a vekslování na normálním ingame trhu) / 500 doláčů investice a nebyl v partě s dalšíme mega vytuněncema neměl si šanci.

    JENŽE tam to neskončilo, tvůrci hry evidentně z nějakejch statistik pochopily, že tohle není hlavní drive většiny hráčů, protože i se super lodí byl potřeba na PvP dobrej skill, NE cílem většiny hráčů bylo mít mega hustou loď, kterou mohli před ostatníma prostě jen tak frajeřit. Zbytek obsahu hry, která první roky byla dost kvalitní se tomuhle úplně podřídil.

    Poučení je o tom, že to s fanoušky ST nemá naprosto nic společného – ano ti bohatí si zaplatí třeba přestavbu auta/bytu do tohoto stylu a daj za to desítky tisíc dolaů, sbírají rekvizity apod. ale to není ta herní cílovka. Cílovka jsou vlastně běžní lidé, kteří nemohou nijak frajeřit v reálném světě, ale mohou bít borci v tom virtuálním a tomu podřizují vše a jediné co je zajímá je to. Takže jediná reklama za kterou by utrhali ruce je něco na levnější ingame itemy. A že se na tom dá skvěle živit, např na EVE online se takhle už dekádu žíví desítky rusů apod. kteří prodávají ingame měnu pod cenou a skutečně tím světem žijí.

  3. Ahoj. Pekny clanok. Google sa nemusi pacit web pri automatickych reklamach, aj ked ho riadne schvalil? Chcel som ich skusit na http://www.akona.sk/ kde mam pravidelne nove clanky, je tam aj navstevnost. Vsetko schvalene, kody nasadene, no reklamy sa nezobrazuju. Cim to moze byt?

Napsat komentář