Jakou má cenu doména počítačové hry

Nedávno se na webtrhu objevila nějaká pochybná nabídka domény, která směřovala na aukro. Majitel se očividně snažil prodat něco, za částku nad kterou by nikdo ani nezauvažoval. Tuším, že to bylo něco kolem půl milionu korun. Jednalo se o doménu s názvem počítačové hry na .cz. Bylo jasné že nejde o nic jiného než o snahu udělat si reklamu zdarma na fan stránku. Celkem mě ale zarazilo kolik lidí si myslelo, že to majitel myslí vážně. I kdyby se jednalo o sebelepší kousek na .cz doméně prostě takovou cenu mít nikdy nebude. Existuje k tomu hned několik důvodu.

Projekt se musí vyplatit

Pokud pomineme monstrózní projekty, kde se platí prostě za to, že máte nejlepší doménu v daném oboru, tak téměř vždy platí, že doména musí vydělat více než co stojí (výjimku tvoří například masivné reklamní kampaně na podporu třeba filmu či produktu v rámci jedné kampaně). U domén hry, tedy budoucí majitel musí vědět, že když dá za doménu 20K CZK, tak po odečtení vše ostatních nákladů (technické zázemí, design, CMS, platy redaktorů) musí být v plusu. Díky jedinečné doméně může totiž získat nad konkurencí malinký náskok, který může na konci být rozhodující. Jenomže otázkou je jestli se mu prostě vyplatí platit za doménu takové peníze? Na tuto otázku si musí odpovědět každý investor/developer sám. Domaineři musí prostě nasadit cenu tak, aby byla nabídka dostatečně lákavá a zároveň se jim vyplatila. Jenomže domény s názvem počítačových her mají několik nevýhod.

  1. Hodnota domény roste s přibližujícím se datem vydání. V momentě vydání však cena začne klesat (příprava pořádného projektu a nasmlouvání reklamy nějakou dobu prostě trvá)
  2. Je zde malá konkurence. Kolik investorů vsadí svoje peníze na počítačovou novinku?
  3. Jedná se o dost specifický obor reklamy. Občas je problém sehnat u nás sběratelskou edici natož nějaké suvenýry. Chce to hodně zkušeností v daném oboru.
  4. Poprávka na reklamu na tuto konkrétní hru nemusí být tak velká. Mnoho eshopů si vystačí s reklamou na portálech o hrách, pr článcích, reklamu v časopisech, hned vedle recenze atd.
  5. O doménu nebudou mít zájem distributoři anebo eshopy. Pokud hra za to stojí udělají jí radši subdoménu než platit desítky tisíc.

Počítačová hra (jméno) je konkrétní produkt, není to souhrn produktů jako například dietní přípravky, mobilní telefony, lcd televize, online půjčky nebo blue ray  přehrávače. Pokud vám tedy někdy někdo bude nabízet jmenohry.cz za statisíce, tak jeho jedinou snahou není nic jiného než si udělat reklamu a popřípadě rozpoutat virální efekt.

A praxe?

Popravdě se mi nikdy nepovedlo nic na doméně s názvem hry nic rozjet. Ale vezmeme to popořadě.

Parkování

  • Měl jsem doménu turok.cz. V té době ještě nebyl žádný projekt, kde by se dala parkovat doména s českým trafikem jako dnes. Zkoušel jsem tedy namedrive. Sice to moc nešlo, ale doména si vydělala na reg fee plus nějakou tu stovku. Po roce jsem jí však nechal propadnout. Nebyl to úplný fail. Ale jsem si jistý, že další rok už by si na sebe nevydělala.

Minisite

  • Zkoušel jsem udělat udělat minisite pro diablo4.cz. Vím, že ještě není ani diablo 3 a já už mám 4ku, ale některé věci pokud se neregistrují s pořádným předstihem prostě je už nezískáte. Doména má nějaký menší trafik (dokonce má i alexa rank). A tak jsem udělal minisite. Type in trafik tam byl, ale doména si prostě nijak nevedla. Pak sem jí chvíli zkoušel použít s redirektem, který je mimochodem v kombinaci s affilem celkem dobrý. Moc to ale také nešlapalo, tedy spíše vůbec. Nakonec doména skončila opět zaparkována u SWORP. Až vyjde D3 a lidé se budou těšit na datadisk tak zřejmě přejdu na model autoamtického minisite.

Vytvoření projektu

  • Kdysi jsem chtě rozjet projekt o World of Warcraft. Jeden z velmi zkušených slovenských domainerů mi za odvoz věnoval doménu wowarmory.cz. Na .com verzi jsou uložená data, všech postav v oficiální hře. Doména má celkem slušný typo trafik (překlik k .com). On sám říkal, že neví jak doménu využít a to má s parkováním bohaté zkušenosti (bohaté znamená, že na parkingu vydělává realné peníze, které mu v poklidu pokryjí náklady na život). Do projektu jsem investoval nějaké peníze (většina šla za články), ale i přesto jsem projekt nerozjel podle představ. Navíc zisk z PPC drželi nad úrovní eurocentů jen reklamní akce na hry ve stylu Travian. Budu to muset nějak předělat, protože návštěvnost tam pořád je a pár stovek  se z toho měsíčně dá vytřískat, i když podle mě za ten čas to nestojí.

Závěr

Možná neumím z domény jmenohry.cz vytřískat statisíce, anebo to prostě nejde. V každém případě s dobrý projektem a hlavně u dlouhodobějších her (diablo2, starcraft, warhammer 40K atd.) se něco na tom vydělat bude dát. Ale berte to spíše jako fan věc, než seriózní projekt. Pokud jde o peníze tak ty by jsem hledal někde jinde  ;)

Share Button
(0)(0)

Jak bude reklama vypadat?
-
Nechceš zde reklamu napořád jen za 121 Kč?
Zobrazit formulář pro nákup

Další články k tématu

6 komentářů

  1. VladoPt napsal:

    Záver si vystihol oplatí sa investovať do dlhodobejších hier, sám som kúpil jednu takú v apríli (celková investícia a náklady doteraz 70€)a zárobok bez starosti od 20€ do 30€/mesačne...

    (0)
  2. Unreal][ napsal:

    Jestli to nesmeroval kvuli fake pageranku pro zvyseni hodnoty domeny :). Investovat do hernich domen se nevyplati, pokud se neodchytne hned na sklonku slavy. Dokazu si predstavit robusni forum tezici z reklamy...

    (0)
  3. tom11111 napsal:

    Nehrozí případně spory okolo trademarks a podobně?

    (0)
  4. Kuromaru napsal:

    tom: imho nie, je to fan stranka a v pate moze byt ze nazov hry je registrovana znacka toho a toho..

    (0)
  5. master napsal:

    ja som predal mafia2.sk práve preto, že by sa mi s tým nechcelo hrať a zisk by bol otázny... predal som to v celko skoro pred vydaním hry

    (0)
  6. Radim napsal:

    Herní biz je dost vrtkavý ještě před nějakými šesti sedmi lety vypadal Duke Nukem Forever jako jasná volba...

    (0)