Tak tu máme další rok a s ním i nějakou tu změnu administrativy. Pokud platíte minimální zálohy na zdravotním a sociálním, tak se připravte zaplatit více. K článku z minulého roku jsem dostal pár výtek ohledně nekonkrétnosti některých pojmů. Pro tento rok přidám pár vzorců :)

"Průměrná mzda"

Podle ministersko-vládního výpočtu průměrné mzdy (vláda dodá všeobecně vyměřovací základ a ministerstvo práce a sociálních věcí zase koeficient), tedy 24526 * 1,0249 = 25137 CZK, si průměrný občan polepšil. To samé se očekává i od průměrné OSVČ.

Zálohy na zdravotní a sociální pro rok 2012

  • Sazba zdravotního pojištění (to co platíte zdravotní pojištění) je 13,5%
  • Sazba sociálního pojištění, které zahrnuje i příspěvky na politiku nezaměstnanosti je 29,2%
Kolik budete za rok celkem platit zjistíte, když svůj čistý zisk vydělíte dvěma a pak vynásobíte těmi procenty. Pro zjištění minimálního zdravotního a sociálního pojištění se používá ještě složitější výpočet :)
  • Zdravotní = (průměrná mzda) / 2 * 13,5%  // 1696,7475  
  • Sociální = (průměrná mzda) / 4 * 29,2% // 1835,001
Po zaokrouhlení nahoru (jsou to peníze pro blaho našeho státu) dostaneme následující výsledek:
  • Minimální zálohy na zdravotní pojištění: 1697 CZK (o 29 CZK víc)
  • Minimální zálohy na pojištění sociální ...: 1836 CZK (o 27 CZK víc)
Takže gratuluji právě jste se naučily vypočítávat minimální zdravotní a sociální pojištění :) Pokud máte OSVČkování jako vedlejší činnost tak jsou minimální zálohy následující
  • Zdravotní: pokud dostáváte alespoň minimální mzdu, tak za vás platí zaměstnavatel
  • Sociální: 735 CZK (pokud vám to minulý rok moc nešlo, nevydělali jste za 12 měsíců alespoň 2,4 * průměrná mzda, tak vám to stát promine :))
Sociální a zdravotní má i maximum, ale pokud by jste k němu někdo měl blízko, tak asi máte účetní a nemusíme to tu řešit :)