Adobe Flash je reliktem z dávných dob internetu. Jeho úkolem bylo proměnit nudné webové stránky v interaktivní, akční, prostě, aby Internet nevypadal jako naskenované knihy, ale spíše informační portály ze sci-fi filmů. Nutno podotknout, že se mu to opravdu dařilo. S každou další verzí přinášel nové vymoženosti jak toho dosáhnout.
Celý koncept Adobe Flash na webových stránkách však měl několik zásadních nedostatků, které v roce 1996 nikdo moc neřešil. Předně to nebylo nic jednoduchého udělat takový interaktivní web. Na druhou stranu v dobách jeho rozmachu toto nikdo neřešil. Nepředpokládalo se, že by weby vytvářel a provozoval někdo, bez pokročilých znalostí. Dnes s trochou nadsázky se za webového vývojáře označuje každý, kdo umí přes rozhraní webhostingu nainstalovat WordPress a změnit u něj šablonu. To bylo začátkem minulé dekády nepředstavitelné. Na vytvoření webové stránky jste potřebovali grafika a kódera pro frontend a někoho kdo to slepil dohromady třeba přes PHP, případně vytvořil kontaktní formulář.
Existovali sice nástroje či spíše studia, kde jste si mohli flashové animace vytvářet sami celkem jednoduše, ale pokud jste nepoužili něco už předpřipraveného, tak to vyžadovalo znalosti z více oborů. Nebylo jednoduché myslet jako grafiky, dělat s vektory, animacemi, zvukem a ještě umět programovat. Flashové webové prezentace se tak staly výsadou hlavně velkých značek (Nike, HP, Nokia, HBO, Cartoon Network, Disney a spousta dalších), které je používali pro propagaci svých novinek.
Dalším velkým problémem byly vyhledávače, které prostě to super futuristicky vypadající menu neuměly přečíst. Takže pokud nebyla k dispozici sitemapa, tak to pro ně mohla být konečná. Google teprve v roce 2008 začal testovat procházení souborů s flash (SWF).
Adobe Flash také často plnil stránky novin kvůli svým bezpečnostním zranitelnostem. Co jsem jej měl nainstalovaný, tak snad každé tři týdny potřeboval aktualizovat, protože se objevila další kritická zranitelnost.
Obecně Adobe Flash nebyl moc mezi vývojáři moc oblíbený, ale milovali jej hlavně uživatelé, kteří na něm ve svém prohlížeči hráli hry. Takže jej tvůrci prohlížečů museli tolerovat. Tedy až do příchodu iPhone. V roce 2010 řekl Apple dost, iOS bude bez Flash. Apple měl strach, že by tato technologie mohla negativně ovlivnit výkon mobilních telefonů a uživatelský dojem to je to na čem si Apple hodně zakládá. Prostě dali Flash stovku a vývojářům řekli ať začnou používat HTML5. Měli silné argumenty, HTML5 už podporovala elementy canvas i video. Nebylo tedy potřeba instalovat nějaký další doplněk do prohlížeče. Podle některých právě tohle byl začátek konce. Apple zabilo Flash.
Velice oblíbené byly reklamy ve Flash, které umožňovaly opravdová zvěrstva a to včetně velice velice hlasitého zvuku. Uživatelé je nesnášely. Flash se tak nepochybně zasloužil i o rozšíření blokátorů reklamy. Mimochodem podporu reklam ve Flash ukončil AdWords teprve v lednu 2017.
Flash začaly postupně omezovat i internetové prohlížeče. Natvrdo to však přišlo až s Chrome 76, pokračovalo Firefox 69, které Flash vypnuly.
Adobe oficiálně vzdalo svůj souboj s HTML5 v červenci 2017, kdy oznámili, že Flash skončí v roce 2020.
Závěr
Po tomhle všem asi není čemu se divit, že i Google s Flash končí. Proč také podporovat něco, co i výrobce ukončil? Napadá mě leda že stále jsou tu weby, které mohou mít zajímavý obsah. I když v dnešní době, kdy každý obsah existuje v nespočtu kopií ať už vyrobený ručně anebo automaticky, to už moc pravděpodobné asi není. Nezapomínejme že Google také výrazně pokročil se svým překladačem a tak pokud něco “náhodou” neexistuje třeba v češtině, tak nám to třeba brzy naservíruje přeložené z jiného jazyka.
Jedná éra internetu tak končí. Do třetí dekády 21. století už se půjde bez Flash…
Flash je již několik let, až na pár vyjímek, naprosto zbytečná technologie.