Google PageSpeed Insights teď využívá měření Lighthouse

Google už dlouhou dobu tvrdí a neustále opakuje, že na výkonu stránky záleží. Používá slovíčko „výkon, protože rychlost už nestačí anebo spíše se stalo hodně relativním pojmem. Ještě nedávno jsme si museli zvykat na na nové zkratky FCP a DCL, no a teď nám přibyly další. Pojďme se na to v rychlosti podívat a pak vám ukážu jak to dopadne, když v zájmu uživatelů uděláte všechno špatně :)

PageSpeed Insights je tu s námi už od roku 2010, kdy jej Google představil na konferenci Google I/O jako součást Google PageSpeed Tools. Nesloužil jako běžné měření rychlosti, ale spíše jako pomoc při hledání problému a hlavně neustále připomínal tvůrcům stránek, že jsou tu i uživatelé mobilních zařízení, kteří neskutečně trpí protože se na ně zapomíná.

Google tento nástroj neustále zlepšuje. Poslední velký update byl v lednu 2018, kdy se začaly používat data od reálných návštěvníků vašich stránek, kteří používají Chrome (Chrome User Experience Report). Pokud se v těchto datech nachází i váš web tak zjistíte kolika procent návštěvníků se váš web načetl jako rychlý, průměrný a pomalý. Tyto data pak využíval pro srovnání vašeho webu s dalšími.

Tohle je však jen část PageSpeed Insights. Pro analýzu načítání vašeho webu používal doposud několik nástrojů. Google se rozhodl je všechny sjednotit pod jeden open source s názvem Lighthouse.

Výkon webu se hodnotí v šesti kategoriích:

  • První vykreslení obsahu – doba, kdy se zobrazí první text anebo obrázek.
  • První smysluplné vykreslení – kdy uživatel vidí první smysluplný obsah – je zobrazený obsah nad ohybem a jsou načtené fonty
  • Index rychlosti – za jak dlouho se viditelná stránka zaplní obsahem.
  • První nečinnost procesoru – okamžik kdy je hlavní podproces stránky dostatečně nečinný na to, aby bylo možné zpracovat vstup.
  • Doba do interaktivity – doba kdy je stránka plně interaktivní, tj. na stránce se nachází užitečný obsah, všechny javascriptové funkce obsahující nějakou událost (onclick, onload atd.) jsou zaregistrovány a stránka reaguje na uživatelovy interakce do 50 ms (nic se nikde nenačítá).
  • Odhadovaná latence vstupu – Odhad jak rychle bude aplikace během nejvytíženějších pěti sekund načítání stránky reagovat na vstup uživatele.

Dříve se používaly jen dvě metriky a to FCP (First Contentful Paint) a DCL (DOM Content Ready).

Takže pokud chcete vědět s jakými daty může Google pracovat při případném hodnocení vašeho webu tak si váš web otestujte na:

Můj (ne)povedený experiment

Na mém webu pokestop.cz jsem nedávno dělal úpravu titulní stránky. Doposud to byl čistě blog, ale hráči Pokémon Go potřebují mít všechny důležité informace k aktuálnímu měsíci na jedné stránce pohromadě, ideálně na jedno kliknutí. Samotné články si při hraní zas tak moc nečtou, to mají spíše na doma. Rozhodl jsem se proto zaexperimentovat a prostě všechno dát na titulku.

Stránka spíše připomíná aplikaci. Jednotlivé sekce jsou rozkliknutelné (roztahovatelné). Stačí když budou mít stránku načtenou v prohlížeči a nepotřebují nic dalšího. Ještě na tom po nocích když je čas makám.

Vtip je v tom, že výsledkem je opravdové monstrum, co se týká zdrojového kódu. Není se tak čemu divit že jsem pro mobily v novém testu dostal 12 bodů ze 100 :)

V Search Console to pěkně zamávalo pozicemi.

Trochu jsem se zděsil a začal hledat o kolik jsem přišel návštěvníků. Vtip byl v tom že při srovnání předchozích a nových výsledků jsem zjistil, že žádné velké ztráty pozic nebyly. Stal se totiž pravý opak. Stránka se začala zobrazovat na nový klíčová slova, takže když se to zprůměrovalo tak výsledkem byl tento graf. Ostatně to jsem mohl rovnou vyčíst i se zobrazení.

Momentálně má ta titulní stránka neskutečně zlé hodnocení. Je doslova příkladem toho jak to nedělat. Jenomže to funguje. Alespoň zatím :)

 

Share Button
(0)(0)

Jak bude reklama vypadat?
-
Kup si reklamu navždy pod tímto článkem jen za 100 Kč
Zobrazit formulář pro nákup

3 Comments

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *